Home Planeet aarde Natuur Rog met uitsterven bedreigd door foute naamgeving

Rog met uitsterven bedreigd door foute naamgeving

Een Europese roggensoort is met uitsterven bedreigd omdat het dier tientallen jaren met een andere soort is verward. Hierdoor wordt de rog al jarenlang overbevist. Dat blijkt uit een Frans onderzoek waarvan de resultaten deze week zijn gepubliceerd.

Twee verschillende roggensoorten zijn met elkaar verward en kregen beide de naam Dipturus batis, zo meldt het Franse Muséum national d'histoire naturelle. Een team wetenschappers van het zeebiologisch onderzoekscentrum in het Franse Concarneau ontdekte de vergissing. Moleculaire en anatomische analyses en onderzoek naar de levenswijze van de dieren toonden aan dat achter de noemer Dipturus batis twee roggensoorten schuilgaan.

De soorten zijn voorlopig aangeduid als Dipturus flossada en Dipturus intermedia. Deze laatste soort is zeer kwetsbaar voor overbevissing, want het dier is pas op een leeftijd van ongeveer twintig jaar geslachtsrijp en kan 2,5 meter groot worden. De kans dat het dier wordt gevangen voordat het zich heeft kunnen voortplanten, is dan ook zeer groot.

Als niet snel maatregelen worden genomen om de rog te beschermen, zal de vis zeer binnenkort uitsterven, benadrukt het Muséum national.
Bron: Belga

Nederlanders vinden nieuwe soorten op Borneo

Ruim 123 nieuwe plant- en diersoorten zijn de afgelopen drie jaar ontdekt in de oerwouden van Borneo. Ook Nederlanders deden er enkele bijzondere ontdekkingen, zo blijkt uit het rapport Borneo's New World - Newly Discovered Species in the Heart of Borneo dat het Wereld Natuur Fonds (WNF) vandaag publiceert.